13 stycznia 2013

Sernik orzechowy z brzoskwiniami

Serniki robię dość rzadko, właściwie tylko na specjalne okazje. Ten sernik robiłam już drugi czy trzeci raz. Jest to receptura siostry Anastazji, więc każdemu, kto przepada za jej ciastami będzie on smakować. Dokonałam niewielkich modyfikacji. Po pierwsze spód kruchy zrobiłam według innego przepisu ( Siostra Anastazja podaje ciasto kruche z 5-ciu żółtek - a mi szkoda było znów tyle białek zostawiać, bo i tak mam w zamrażarce już 2 słoiki zamrożonych białek). A po drugie, nie dzieliłam ciasta kruchego na dwie części, tylko wyłożyłam całość na spód. Można więc podzielić ciasto, jedną częścią wyłożyć spód, a drugą część pokruszyć po wierzchu ciasta. Jak kto woli :)


Składniki:

Ciasto kruche:
30 dag mąki
1 kostka margaryny
1 jajko
3 łyżki śmietany
3 łyżki cukru pudru
2 łyżeczki proszku do pieczenia

Masa orzechowa:
20 dag mielonych orzechów włoskich
0,5 szklanki mleka
2 łyżki cukru kryształu
2 jajka
0,5 łyżeczki proszku do pieczenia
2 łyżki masła lub margaryny

Ser:
1 kg zmielonego sera
1 kostka margaryny
8 jajek
1 budyń waniliowy bez cukru
30 dag cukru kryształu
olejek waniliowy

Dodatkowo:
puszka brzoskwiń

Sposób przygotowania:

1. Robimy ciasto kruche: mąkę mieszamy z zimną margaryną, dodajemy resztę składników i zagniatamy ciasto. Ciastem wykładamy blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia.
2. Robimy masę orzechową: masło lub margarynę, cukier i mleko zagotowujemy, po zagotowaniu zestawiamy z ognia i dodajemy orzechy mielone. Całość mieszamy i odstawiamy do ostudzenia. Jajka dzielimy na białka i żółtka, białka ubijamy na sztywno. Do masy orzechowej dodajemy żółtka i proszek do pieczenia, a na koniec pianę i delikatnie mieszamy. Orzechy wykładamy na wcześniej wyłożone ciasto kruche.
3. Brzoskwinie odsączamy z zalewy i kroimy na mniejsze częsci.
4. Robimy ser: żółtka oddzielamy od białek , białka ubijamy na sztywną pianę. Margarynę ucieramy z cukrem, dodajemy po jednym żółtku, a potem stopniowo dodajemy ser, proszek budyniowy, olejek waniliowy i na koniec dodajemy pianę i delikatnie mieszamy.
5. Na orzechy wykładamy połowę sera, rozkładamy kawałki brzoskwiń i na to resztę sera.
6. Ciasto wkładamy do nagrzanego do 180 st. C piekarnika i pieczemy 1,5 - 2 godziny (do ładnego zrumienienia ciasta). Po upieczeniu wyłączamy piekarnik, a sernik zostawiamy w środku, aż ciasto całkowicie wystygnie.

Smacznego!!!

9 komentarzy:

  1. Uwielbiam aromat orzechów włoskich wszędzie..ale w lodach przede wszystkim..ciekawe jak w serniczku by mi smakowały..obawiałabym się że od orzechowej skórki masa mogłaby być gorzkawa..u ciebie była?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warstwa orzechowa zdecydowanie nie była gorzka. Dzięki zaparzeniu orzechów w gorącym mleku i dodatku cukru masa orzechowa po upieczeniu sernika jest słodka i bardzo dobra :)

      Usuń
  2. http://dusia-gotuje.blogspot.com/ ZAPRASZAM :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda wspaniale :)
    Mnie ciasta siostry Anastazji przerażają ilością warstw :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahaha, nie taki diabeł straszny. Zaletą receptur siostry Anastazji to fakt, że są niezawodne!

      Usuń
  4. Robiłam Go i wyszedł świetny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To świetnie, że smakował serniczek :) Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Czy można użyć do ciasta kruchego i sera masła zamiast margaryny? Czy kostka oznacza 250 gram?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.
Zrobiłaś/eś jakieś danie z przepisu z mojego bloga? Zrób zdjęcie i przyślij do mnie, a umieszczę je w Galerii Czytelników!